Heeft het doorstralen van voedsel schadelijke gevolgen voor de gezondheid?

Sommige voedingsmiddelen (b.v. flessen water) worden door middel van ioniserende straling ontdaan van micro-organismen die voedselbederf kan veroorzaken.

Of dit schadelijke gevolgen heeft voor de gezondheid is nog steeds niet duidelijk. De meningen hierover zijn nog steeds verdeeld.

In hoeverre staan wij bloot aan deze straling en wat doet het op den duur met je? Ik weet dat je door langdurige straling kanker kunt krijgen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Bestraling remt de kiemvorming af (bv. bij aardappelen), vertraagt het rijpingsproces van verse groenten en fruit om zo de houdbaarheid te verlengen en vernietigt ziekteverwekkende kiemen (bv. Salmonella) en eventueel aanwezige insecten en parasieten. Belangrijke toepassingen zijn de conservering van gedroogde vruchten, kruiden en specerijen, en de vermindering van de kans op voedselvergiftiging van gevogelte, eiwit, garnalen en kikkerbillen. Ondanks het feit dat de WHO de bestraling van voedsel veilig vindt en de toepassing zelfs aanmoedigt om de kans op voedselvergiftiging te verminderen, blijft het wantrouwen van de consument groot. Tegenstanders argumenteren dat doorstraling van voedingsmiddelen overbodig is wanneer goede hygiënische praktijken worden toegepast. Nou, maar wat doet die Gammastraling met het eten? In de eerste plaats blijft er niets over van de straling, daar hoef je niet bang voor te zijn. Het voedsel gaat zelf niet 'stralen ervan'. Bij mensen kan dit soort straling ernstige schade toebrengen in het DNA. Waarom is het dan wel veilig bij voedsel, daar zit toch ook DNA in?
DNA wordt in de spijsvertering behoorlijk mishandeld door nucleasen en dus op zijn minst gefragmenteerd. Daarbij heeft DNA op zich geen functie, zonder bijvoorbeeld transcriptiefactoren. Als het dan ook nog op zijn minst flink gefragmenteerd is, hoef je je geen zorgen te maken dat het tot expressie kan komen.
Het zou trouwens gek zijn als je je daar zorgen om maakt, terwijl je de hele dag enorme hoeveelheden DNA binnenkrijgt van andere organismen (planten als je koekjes eet; van dieren als je vlees eet). Die komen immers ook niet tot expressie.
Wat ik me kan voorstellen is dat je je zorgen maakt over eventueel (voor de mens) toxische producten die een beschadigde cel kan maken. Dit is een optie, maar dat is gebonden aan behoorlijk stevige voorwaarden zoals precies de goede puntmutatie en de omstandigheden waarbinnen de cel dit stofje kan aanmaken. Als je de DNA echt kapot maakt en de cel sterft, zul je daar geen last van hebben als je de cel in je maag zet.
Met andere woorden: Zou dat niet gebeuren dan was het eten van gewone producten ook zeer gevaarlijk, je zou bijv plantaardige eiwitten gaan aanmaken na consumptie van groente... of na het eten van een kotelet plots een krulstaartje ontwikkelen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Je bent NIET wat je eet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je eet geen gammastralen dus in die zin valt dat ook nog wel mee. iig erg waar. Het is wel een enorme brei aan tekst. Samengevat dus: nee, niet schadelijk, je voedsel wordt niet radioactief van bestraling.
AWM
14 jaar geleden
Dat is helder. Maar ik wilde ook nog eens vertellen dat het voedsel geen schadelijke veranderingen ondergaat.
Cryofiel
14 jaar geleden
@Peterrr: LOL! En inderdaad, je voedsel wordt niet radioactief wanneer het bestraald is. Net zoals jij geen licht gaat geven wanneer je onder een lamp hebt gestaan.

Andere antwoorden (2)

Wat wel een nadeel van bestralen van voedsel is,is dat het zo ongeveer steriel gemaakt wordt waardoor je veel minder bacteriën binnen krijgt die nodig zijn voor de aanmaak van afweerstoffen.
Voor mij al voldoende reden om voor onbestraald te kiezen,zover dat kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee heeft geen schadelijke gevolgen, het wordt gedaan om onze gezondheid juist te waarborgen.